Bilvalg

INDHOLD
Personen bag
Uddannelse, jobs og undervisning
Familie og interesser mv.

Foto
Sterling Foto
Billeder uden farver
Hvad undervisning kan føre til

Mere om foto samt billeder finder du på mansfeldt.net:

Musik
Min musik
Dirigenter som nat og dag
Markante stemmer
Biler
Biler i min barndom
Bilvalg
Hi-fi
Lyd på bånd og andet
Opleve
Rejser nær og fjern
Diverse
Ros fra uventet kant
I skole i 50'erne

Fra case til kilt
Sku' det være en kilt?
Realklassen 50 år efter
 

I begyndelsen af 1990’erne var der på en tysk tv-kanal, Pro7, tror jeg, én gang om måneden en glimrende udsendelse om reklame.
   Her behandlede man emnet tematisk, fx chokoladereklamer en søndag, bilreklamer en anden, reklamer med dyr en tredje etc.
   Jeg optog flere af dem på video for at bruge dem i faget Reklame.

I udsendelsen om bilreklamer var der mange for Volkswagen.
   Jeg kørte på det tidspunkt i Honda Accord og havde ingen personlig interesse i Volks-wagen, men reklamerne, syntes jeg, var gode, blandt dem nogle engelske med masser af humor og pay off’en:
”If everything in life was as reliable as a Volkswagen”.
   Jeg viste dem på hvert hold i Reklame-faget, det vil sige to gange om året, og inden da så jeg dem altid igennem hjemme.

Efterhånden begyndte jeg at fatte inter-esse for mærket Volkswagen, og jeg læste om virksomheden i dagblade og fagtids-skrifter.     

Inden jeg skulle skifte bil i 1994, var jeg kommet så langt, at jeg alvorligt over-vejede en VW Passat, og Lisbeth og jeg havde en prøvetur.
   Den kørte udmærket, og pladsen indeni var enorm, men den var også dyr i forhold til sin motorstørrelse (90 HK).
   Det blev derfor ikke til noget, jeg fik endnu en Honda Accord - og jeg viste fortsat Volkswagen-reklamerne i undervis-ningen.

Audi A4 - mindst, dyrest, mest solgt i Tyskland
Audi A4
VW Passat større og billigere and Audi A4 - sælger dårligere i Tyskland
Volkswagen Passat
SkodaSuperb - stort set identisk med Passat, blot længere og billigere. Sælger meget dårligere.
Skoda Superb
Superb. Bagfra er det en Passat.
Skoda Superb

Udover – for de allerfleste - at være en af de helt store investeringer er en bil også en meget kompleks sag.
   Valgkriterier rækker langt ud over dæk-ning af et transportbehov. Nogle er hånd-gribelige, som topfart, benzinøkonomi, værditab, køreegenskaber, rummelighed og meget andet; nogle drejer sig om mere subjektive forhold, som fx siddestilling og design. 

   Nogle knytter sig til erfaringer, egne såvel som andres (opinionsledere, gruppe-indflydelse, test-kørsler), og dertil kommer så de signaler, ejerskabet bringer med sig i form af prestige, fornuft mv.
   Mine valgkriterier - hævder jeg - er aktiv og passiv sikkerhed, masser af benplads for og bag, fire døre, og frem for alt skal kørestillingen være optimal.
   Desuden skal bilen være driftsikker. En bil, der ikke starter hver gang, første gang og i al slags vejr, er for mig ikke nogen bil.

Det betyder, at jeg har fravalgt nogle mærker fra starten – med rette eller urette. De, der kommer inden for mit snævre valg, bliver prøvet ved at jeg sætter mig bag rattet, finder ud af, om jeg

kan få en optimal kørestilling overhove-det, og hvis jeg kan, sætter jeg mig om på bagsædet for at bedømme, om det, der er tilbage, er godt nok.
    De fleste biler behøver jeg på den måde slet ikke at køre i. De bliver fravalgt fra bagsædet.

I efteråret 1996 kom der så en ny model af VW Passat. Den opfyldte alle mine basiskrav, og den var større indeni end Honda’en.
   Da jeg igen i foråret 1997 skulle skifte bil, lykkedes det – midt i en enorm kø af ventende købere - at få fat i en. I 2006 fik jeg min fjerde.

Hvis jeg ikke havde set disse reklamer (igen og igen), var jeg næppe faldet for en Volkswagen.
   Da der så opstod halve års ventetid på at få en, var der nok også lidt band wagon-effekt med i spillet.


Jeg har i øvrigt også i lærebøger skrevet om Skoda, både om Octavia og om den store Superb, der i bund og grund synes at være en 10 cm forlænget Passat (indtil 1995), og hvor hele længdeforøgelsen kommer bagsædepassagererne til gode. Den er tilmed billigere end Passat.

På en turné i efteråret 2003, hvor jeg i Frankfurt, Ulm og Hamburg holdt foredrag om branding for tyske arkitekter og møbelhandlere, brugte jeg som eksempel en sammenligning mellem de tre mærker fra Volkswagen Group: Audi A4, VW Passat og Skoda Superb. Masser af ”stumper” er fælles i de tre biler.
   Audi A4 er den mindste, dyreste og mest solgte af de tre i Tyskland. Nummer to i salgstal er den større og billigere Passat. Langt efter følger den største og billigste, Skoda Superb.
   Min konklusion var, at det – fornuftigt set – burde være omvendt.
   Når det ikke er sådan, skyldes det, at de fire Audi-ringe rangerer højere end VW-logoet, som igen har langt mere prestige end Skodas grønne emblem.

Jeg overvejede længe i 2003, om jeg skulle købe en Superb, men valgte - da beslutningen om ny firmabil skulle tages - den tredje Passat.
   Prestigen vejede således også for mig tungere end fornuften, og på den måde glæder jeg så modvilligt skattevæsenet med 20% årlig indtægtsforhøjelse af prisdifferencen. Kryster.

 

Status 2009
Audi A4 er blevet større, selvom den stadig er mindre end den Passat, der kom i 2005.
Skoda Superb blev relanceret I 2008, og den er endnu engang større end Passat. Til gengæld er ligheden mellem dem meget mindre. Derfor kan udseendet også spille ind, når Passat fortsat er langt den bedst sælgende.

Gå til toppen af siden Gå til toppen af siden

  Gå til toppen af siden

MFP-info 2004-2005. Rev. 2009 Gregers Mansfeldt Home | Tilbage | Næste